У 2014 році Українці отримали 4,8 млн послуг з реєстрації. З них 1,3 млн становили виписки, витяги та довідки. Для реєстрації чи отримання довідки громадяни з ночі мали займати чергу. Та й це не завжди було гарантією, що вдасться потрапити до спеціаліста саме в цей день. Нескінченні черги та незручності створювали плодюче підґрунтя для корупційних схем. За прискорене «вирішення» питання бізнесменам в середньому доводилося платити 300 грн. У рамках реформ забезпечено відкритий доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. 8 квітня запущено систему надання електронних онлайн сервісів. Зареєструвати бізнес та отримати необхідну довідку, витяг або виписку можна на оновленому сайті Мін′юсту в режимі онлайн. З початку роботи через систему надання онлайн сервісів на оновленому сайті Мін’юсту було видано понад 12 тис. електронних довідок. Кількість запитів у окремі дні сягала 600. Для полегшення ведення бізнесу в аграрних регіонах з 1 квітня право проводити реєстрацію договорів оренди земельних ділянок сільгосппризначення було надане нотаріусам. Крім того, Мін’юст розробив 2 законодавчі акти, які вдосконалюють процедури примусового виконання рішень та запроваджують змішану систему. Їх підтримав Уряд та Рада з питань судової реформи при Президентові.
Мін’юст підготував 2 проекти законів для спрощення процедур реєстрації бізнесу та майна: - «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». - «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Запропоновані в цих документах новели забезпечать децентралізацію повноважень та запровадять вільний вибір суб'єкта реєстрації. Право проводити такі дії буде надано: - органам місцевого самоврядування та держадміністраціям; - нотаріусам (незалежно від посвідчення нотаріальної дії); - акредитованим Мін’юстом банківським установам; - держвиконавцям (накладення та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно).
Законопроекти покращать якість надання адміністративних послуг шляхом: - створення конкурентного середовища між суб'єктами, які наділені повноваженнями з проведення державної реєстрації; - запровадження принципу екстериторіальності в межах області для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та в межах України для державної реєстрації бізнесу та громадських формувань; - запровадження можливості подання електронних документів для державної реєстрації; - заповнення заяви безпосередньо державним реєстратором.
Буде забезпечено удосконалення сервісів, які надаються громадянам: - уводяться механізми, які скоротять кількість відмов у держреєстрації майна та обтяжень; - уніфікуються процедури реєстрації юросіб, громадських формувань та фізосіб-підприємців; - скорочено перелік документів для реєстрації бізнесу; - буде розкрито інформацію про права на нерухоме майно як за об'єктом, так за суб'єктом; - створюються нові можливості надання інформації про нерухоме майно для органів держвлади та інших юросіб залежно від потреб (офіційна статистична інформація, вибірка за певними об'єктами нерухомого майна тощо); - скасовується щорічне підтвердження та щорічна подача фінзвітності; - забезпечено перехід на електронну форму документів; - створення єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстру громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.
Буде створено надійну систему державного контролю у сфері державної реєстрації: - нормативно-методичне регулювання порядку державної реєстрації Мін'юстом; - дворівневе адміністративне оскарження рішень державних реєстраторів; - дієві механізми реагування у разі виявлення порушень.
Плата за державну реєстрацію. У сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно: - плата за проведення державної реєстрації залежить від об'єкта, його розміру, а також від того, заявником є фізична чи юридична особа; - плата на надання інформації про зареєстровані речові права визначається Кабінетом Міністрів України. У сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб – підприємців: - у разі подання документів у електронній формі адміністративний збір та плата за надання відомостей зменшуються на 25 відсотків. Для прикладу, вартість повного витягу з реєстру підприємців становить 45,68 грн безпосередньо за послугу та 3 гривні – комісія Ощадбанку. Загальна вартість – 48,68 грн, тобто 75% від вартості паперового аналогу. Повний витяг з реєстру нерухомості коштує 21 грн. Скорочена інформація про компанію, а також послуга з реєстрації бізнесу надаються безкоштовно. Так само безкоштовно громадяни можуть отримати додаткові копії уже сформованих документів.
Законопроекти забезпечать належне фінансове забезпечення діяльності у сфері державної реєстрації завдяки процедурі розподілу адміністративного збору: - адміністративний збір за державну реєстрацію державними реєстраторами виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, зараховується в повному обсязі до місцевих бюджетів за місцем надання послуг, а у разі проведення державної реєстрації державними реєстраторами держадміністрацій, зараховується в повному обсязі до Державного бюджету України за місцем надання послуг; - у разі проведення державної реєстрації банком або приватним нотаріусом на фінансове забезпечення цієї діяльності спрямується 60% адміністративного збору, який залишатиметься у відповідного суб'єкта; - фінансове забезпечення інших реєстраторів здійснюється за рахунок коштів Державного та місцевих бюджетів відповідно до законодавства.